maanantai 7. heinäkuuta 2014

Perannapenkin kuulumiset ja rescue-toimintaa

Tässä oli meillä alkutilanne. Viime vuonna istutin perannapenkin pihan perimmäiseen nurkkaan kun en muutakaan keksinyt. Tänä kesänä alkoi kuitenkin tuntua typerältä mennä katsomaan kukkapenkkiä. Eikö olisikin mukavampaa jos kukkapenkki tervehtisi minua aina kun menen ulos? Eihän siihen tarvittu kuin yksi toimeton pyhäpäivä (kaupat ei ole auki,mutta puutarha on) niin valmista tuli. 

Onneksi ottaa noita kuvia myös heti laitoni jälkeen,että huomaa sen kesän ihmeen!kylläpäs on kasvit saaneet kokoa ja väriä,vaikka mahtuuhan tuohon vielä. Tokikin tuosta alkutilanteen jälkeen olen lisännyt ainakin neilikkaa ja syysleimua.

Maahumalaa täytyy pitää silmällä,
valloittaa mielellään koko penkin.Angervo penkin keskellä joutunee lähtemään,kun lumet putoaa joka talvi sen niskaan ja ehkä sen paikka ei ole perannapenkissä. Vai mikä minä olen sanomaan,ainakin joku kasvaa!



Seuraavaksi kuvaa vähän minun kasvi rescuesta Viime kesänä huomasin näin kauniin kukan tuolla ojan reunassa ja heti siirsin parempaan talteen. Täällähän on laitettu aikoinaan kaikki matalaksi ja kuskattu pihasta maata kuormakaupalla pois ja vain vahvat selviää ja tämä oli niistä yksi. Peurankello nimeltään,hyvin on viihtynyt uudessa paikassaan tuossa kiven juurella vaikka onkin aurinkoinen paikka.

 Muita pelastettuja kasveja :


Tänä kesänä ei tästä pensaasta
taida satoa olla luvassa :)
Viinimarjapensaat,punaiset kasvaa tontin toisella rajalla ja mustat toisella. Olisi mielenkiintoista tietää onko niiden sijoituspaikka alunperinkin ollut ihan eri puolilla pihaa. Punaisen pelastin jo viime vuonna ja luulin sen kuolleen vaan kyllä se vaan elää ja voi hyvin. Mustaa en löytänyt kuin pienen alun,mutta siitä se saa rauhassa ponnistaa. Syksyllä ehkä laajennan etsintöjä.


Iiris kasvaa ojan reunalla,sen olen jättänyt ruohonleikkurilta rauhaan. Trimmeriltä rauhassa on saanut olla myös tatari tuossa yhdessä kohtaa,sitä tosin kasvaa vähän haitaksi asti muualla.














Mielenkiinnolla odotan olisko tämä se  korkea keltainen syksyn kukka, joka ilmestyi viime kesänä ojan vierustalle. En viimevuonna raaaskinut siirtää sitä kesken kukinnon mihinkään vaan tänä vuonna aion sen kyllä tehdä jos minun tontille ilmestyy!

Lisäksi Tontin kiroukseksi on muodostunut jättibalsami joka onnistuu joka vuosi yllättämään minut,vaan tänä vuonna olen elokuussa valppaana trimmaamassa ojan pientareita että saataisiin sen leviäminen loppumaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti